Blogs

28/05/16
Constantinos Taliotis - Artist Talk | שיח אמן - קונסטנטינוס טליוטיס

קונסטנטינוס טליוטיס - שיח אמן ופרזנטציה

יום שבת, 28 למאי, 20:00

 

הגעתה של טכנולוגית הוידאו לקפריסין בסוף שנות ה70 גרמה לתופעה חסרת תקדים. עד 1979 הפקת סרטים באי היתה מוגבלת למספר קטן של הפקות, בעיקר זרות, בעוד שערוץ הטלוויזיה הממלכתי היחיד באותו הזמן (RIK) שידר לא יותר משש שעות יומיות, שעיקרן חדשות ותוכניות אתנוגרפיות. תחילתו של עידן הVHS בשנות השמונים, עם מצלמת הוידאו וטכנולוגיות חדשות ששינו את צורות חיינו, גרמו לא רק ליצירת הזדמנויות ליצירת סרטים מקומית, אלא, אף יותר חשוב, יצרו דמות שעד אז לא היתה קיימת באי: יוצר הסרטים.

 

מ1980 ועד ל1993, הופיעו בקפריסין יותר מ25 חברות הפקה ושמות מסחריים, שהוקמו על ידי אנשים מרקעים מגוונים: החל מתיאטרון ומוסיקה ועד לבעלי עסקים קטנים כגון קיוסקים ואף מאפיות. בסביבות 250 סרטים שיועדו לוידאו מכל הז׳אנרים והיברידים חוצי ז׳אנרים למינהם הופקו והופצו בקפריסין ומחוצה לה. ההתמוטטות הפתאומית של התעשייה ב1993 הביאה לזניחתם של הסרטים ואף להיותם מושא לבוז. אלפי קלטות, החל מקלטות המאסטר המקוריות ועד לקלטות וידאו VHS שחוקות - הושלכו לאשפה במהלך ה20 שנים האחרונות, ומה שפעם היה הביטוי המוצלח ביותר לתרבות פופולרית באי נמצא כעת בסכנת העלמות טוטלית מהזכרון הציבורי.

 

במקביל לתעשיה המקומית של סרטי הוידאו ששגשגה במהלך השנים הללו, מאפיין נוסף של החיים היומיומיים עוצב מחדש הודות להופעת הוידאו. העיצוב של הסלון ה״מודרני״ וה״אורבני״ של הדירות של שנות ה80 דומיין, קושט ורוהט כשהוא משקף את הכניסה של הטכנולוגיות החדשות למרחב הביתי: לא רק כפורמטים של בידור אלא גם כאמצעים של אסתטיקה חדשה.

 

מחקרו של טליוטיס עוקב אחרי הגישה הגנאולוגית לביטוי של התרבות הפופולרית של שנות ה80, וליתר דיוק, להשפעה שהיתה להגעת הטכנולוגיות החדשות על ההפקה והייצור של נרטיבים ואסתטיקה. בעבודתו  Epipla 2000 טליוטיס יצר חלל בו ניתן להתוודע מחדש לסרטי הוידאו הקפריסאים, בעודו מחקה את החוויה האסתטית הכוללת של צפייה בסרטי וידאו דרך מצבור רפרנסים לאדריכלות הביתית של התקופה ההיא.

 

במהלך שהותו בארטפורט טליוטיס חקר את הדימיון והשוני בין התרבות הפופולרית של שתי המדינות השכנות. ב28 למאי 2016, טליוטיס יציג את המחקר שלו על ההיסטוריה האבודה של סרטי וידאו קפריסאים ועבודת מיצב חדשה שעליה הוא עובד כעת בעקבות שהותו בישראל.

 

Constantinos Taliotis- Artist Talk and presentation

Saturday, May 28, 8PM

 

The arrival of video technology in Cyprus in the late 1970s gave rise to an unprecedented phenomenon. Until 1979 film production on the island was limited to a handful of productions, mainly foreign ones, while the sole state TV channel at the time (RIK) broadcast no more than six hours daily, airing predominantly news and ethnographic programmes. The advent of the VHS era in the 1980s, with its video camera and time-shifting technologies, brought forth not only opportunities for a local form of movie-making, but, even more importantly, it gave birth to a species heretofore unknown on the island: the movie-maker.

 

From 1980 to 1993, more than 25 production companies and trade names emerged, initiated by people from diverse backgrounds ranging from theatre and music to small-scale businesses, such as canteens and even bakeries. Around 250 straight-to-video films of all kinds of genres and hybrid cross-genres were produced and distributed in Cyprus and abroad. The abrupt collapse of the industry in 1993 left the movies neglected, if not, despised. Thousands of tapes – from master U-matic to overused VHS tapes – have been dumped during the last 20 years and what had once been the most successful manifestation of popular culture on the island is now running the danger of going totally unregistered.

 

Concurrent with the local VHS movie industry that thrived during those years, another facet of everyday life was reshaped, very much in relation to video’s appearance. The ‘modern’, ‘urban’ living room of the newly designed apartments in the 1980s was imagined, decorated and furnished reflecting the introduction of the new domestic technologies, both as formats of entertainment but also as mediums of new aesthetics.

 

Taliotis’ research follows a genealogical approach to the manifestation of 1980s popular culture and, more specifically, to the impact the arrival of new technologies had on the production of narratives and aesthetics. In his recent installation Epipla 2000 Taliotis created a space where the Cypriot VHS movies can be revisited, simulating the aesthetic experience of watching VHS movies as a whole through an appendix of references of the domestic architecture of the time.

 

During his residency at Artport Taliotis explored the differences and similarities between the popular cultures of the two neighboring countries. On 28 May 2016, Taliotis will present his research on the lost history of Cypriot VHS movies and a new in-progress installation inspired by his stay in Israel.

 

 

24/05/16
Docaviv at Artport | דוקאביב בארטפורט

הפלטפורמה לתיעוד אלטרנטיבי

24.5 | דוקאביב בארטפורט

כניסה חופשית

 

אוצרים: גלעד רייך ולליב מלמד

מפיקה: טל מאירי

 

הפלטפורמה לתיעוד אלטרנטיבי היא אירוע פרפורמטיבי המפגיש אמנים, קולנוענים, פעילים חברתיים וחוקרים העוסקים בהיבטיו האסתטיים, החברתיים והפילוסופיים של התיעוד, ועושים זאת באופן המאתגר את השפה התיעודית עצמה.

 

15:00 | סדנת פיתוח פילם בבירה בהנחיית הילה אברהם (ההרשמה מלאה)

נצלם ביחד קולנוע בפילם, נלמד לפתח אותו באמצעים ביתיים בסגנון “עשה זאת בעצמך” ונקרין את תוצרי הסדנא.  

 

19:30 | שיחה חזותית:  לשרטט את המפה מחדש

אלו סיפורים אנו מספרים על מקום כדי להפוך אותו לשלנו? כיצד ניתן ללכת לאיבוד במרחב ממופה לחלוטין? ואילו פרקטיקות תיעוד חדשות משנות את האופן שבו אנחנו תופסים את שדה הקרב העכשווי, את ניצול משאבי הטבע או את הבית שלנו? שאלות אלו ואחרות יטוו במהלך האירוע למבט קליידוסקופי על הידע והדימוי של השדה התיעודי כיום.

 

בין המשתתפים: מושון זר-אביב על האשליה של מיפוי ברשת, דניאל מן על מלחמה ויוטיוב, ודן ערב על המשוטט העירוני של המאה ה- 21.  

 

22:00 | הקרנת הסרט: המערב |  ABENDLAND

במאי: ניקלאס גיירהאלטר

מסע ויזואלי מרתק בלילה האירופי, היכן שתאורה מלאכותית וטכנולוגיות של בקרה והתבוננות מעצבים צורה חדשה של חיים ליליים. הקרנת חוץ, הישיבה על כיסאות ומחצלות.

 

THE PLATFORM FOR ALTERNATIVE DOCUMENTATION

May 24th | Artport Tel Aviv

Free entrance

 

Curated by: Gilad Reich and Laliv Melamed

Producer: Tal Meiri

 

New documentation practices are being increasingly applied in those places where film, art, and visual culture meet. It is all part of the search for new ways to tell stories and create change in the world.  The Platform for Alternative Documentation is a performative event that brings together artists, filmmakers, social activists, and researchers studying the aesthetic, social, and philosophical aspects of documentation in a way that challenges the very language of documentation.

 

15:00 | How to use beer to develop film, a workshop led by Hila Avraham (the event is fully booked)

We will shoot a movie on film and learn how to develop it, “Do It Yourself” style, using common household ingredients, and then screen the results.

 

19:30 | Redrawing the map - a visual conversation

what stories do we tell ourselves in order to make a place our own? How can one get lost in a completely mapped space? What new documentary practices change the way we understand the modern-day battlefield, the urban landscape, or even our home? These and other questions will be combined to create a kaleidoscopic perspective on knowledge and imagery in the documentary field today.

 

Participants include: Moshon Zar-Avivi on the illusion of online mapping; Inbal Shirin- Anlen on space, loneliness and virtual reality; Daniel Mann on war as it seen on YouTube; Laliv Melamed on documentation and revolution and Dan Arev on the urban strollers of the 21st century.

 

22:00 | Screening: Abendland by Nikolaus Geyrhalter

Without narration or interviews, Nikolaus Geyrhalter’s film (Elsewhere; Our Daily Bread) takes the viewer on a fascinating visual journey into the European night. The sun sets in the West, but that does not imply darkness or impaired vision. Instead, Geyrhalter shows how artificial light and surveillance technologies create a new form of night life. His silent and penetrating camera travels from the control panels of London surveillance cameras to mass October-fest celebrations in Munich, continues to a nighttime debate at the European Union Congress and arrives at a newsroom, in which newscasters are surrounded by a plethora of documentation devices. Alongside the apparatus we see the people who operate them, work next to them and are captured by them.

 

לאירוע באתר דוקאביב

 

 

15/05/16
Art Magazine Reading Group #2

קבוצת קריאה של מגזיני אמנות

לאחר קבוצות מצליחות בניו יורק ובלונדון, נפתח הסניף התל אביבי!

כל חודש בוחרים גיליון עכשווי של מגזין אחר, קוראים את כולו, נפגשים, שותים ומדברים עליו.

גם אם לא הצלחתם להגיע למפגש הראשון, אתם מוזמנים להצטרף לשני!

 

המגזין הנבחר:

BOMB האמריקאי, גיליון 135, אביב 2016.

יום ראשון, ה 15 למאי, 19:30

במפגש הראשון הוחלט שכדי להקל במקצת על משימת הקריאה ולאפשר דיון מעמיק יותר, נדגיש כל פעם כתבות ספציפיות שכדאי להתמקד בהן. אז אם אין לכם זמן לקרוא את המגזין בשלמותו, מופיעות בהמשך הכתבות הנבחרות.

לעותק קשיח (עד גמר המלאי המצומצם!) או סרוק של המגזין, לפרטים נוספים ושאלות

קרן גולדברג, goldkrn@gmail.com

נשמח לראותכם*!

*ההשתתפות חופשית אך מותנית בהרשמה מראש

Interviews:

 

ART — SADIE BENNING by Lia Gangitano, p. 33

THEORY + PRACTICE — TREVOR PAGLEN and JACOB APPELBAUM, p. 56

LITERATURE — CHRISTOPHER SORRENTINO by Dana Spiotta, p. 98

MUSIC — VIJAY IYER by Mendi + Keith Obadike, p. 124

ART — RYAN TRECARTIN by Sarah Lehrer-Graiwer, p. 138

FILM — YORGOS LANTHIMOS by Peter Strickland, p. 150

 

Artist on Artist:

 

NAUFUS RAMÍREZ-FIGUEROA by Regina José Galindo, p. 132

ANNA K.E. by Corrine Fitzpatrick, p. 135

 

Editor's Choice:

 

Andrew Blauvelt’s Hippie Modernism: The Struggle for Utopia by Clinton Krute, p. 25

David Means’s Hystopia by Chantal McStay, p. 28

EFA Project Space’s Accompaniment by Charity Coleman, p. 29

First Proof (literary supplement):

Alexander Kluge and Gerhard Richter (fiction), p. 67

Eugene Ostashevsky (poetry), p. 104

 
08/05/16
The Migrant (Moving) Image // Screenings and Artist Talks

 

הדימוי המהגר (הנע)

תוכנית הקרנות המגיבה למשבר הפליטים, באוצרות נתניה ואן דייק השוהה בתוכנית הרזידנסי של ארטפורט

 

8 במאי, 20:00

 

סרטיהם של: סעיד אטבקוב (קזחסטן), גסטון צבי איצקוביץ׳, אורסולה בימן (שוויץ), המרכז ליופי פוליטי (גרמניה), חלידה בוגרייט (אלג׳יר), עלי שרי (לבנון), מוניר פאטמי (מרוקו), דור גז (ישראל), רוברט גלאס (הולנד), מונה חאטום (לבנון), מיכל הלפמן (ישראל), ג׳רלד מצ׳ונה (זימבבואה), אדריאן פאצ׳י (אלבניה) ואנריקה רמירז (צ׳ילה)

 

שיח אמן עם: דור גז, מיכל הלפמן ואלהם רוקני

 

הדימוי המהגר (הנע) הינו פרויקט של - A Tale of a Tub (הולנד), ביוזמת ואוצרות נתניה ואן דייק

 

הקרנות ושיחות

תוכנית ההקרנות של הדימוי המהגר (הנע) מנסה להגיב למשבר ההגירה הגדול ביותר איתו העולם מתמודד מאז מלחמת העולם השניה, מנקודת מבט אמנותית.

 

תוכנית ההקרנות של הדימוי המהגר (הנע) בארטפורט ישולב עם שיח אמן  עם האמנים דור גז, מיכל הלפמן ואלהם רוקני, בהנחייתה של נתניה ואן דייק. במרכז הדיון יעמדו האפשרויות הגלומות ביצירת דימוי חלופי לחיים בגלות מתוך המשטר האסתטי. בהסתמך על מספר עבודות מתוך הדימוי המהגר (הנע) יעסוק הדיון בשאלות של ייצוג, פוליטיקת-דימויים בתוך התחום האסתטי ובתפקידה של האמנות והאמנים בחברה בת זמננו.

 

האמנים המשתתפים בדימוי המהגר (הנע) משתמשים בפרקטיקות אמנותיות מבוססות דימויים שאת שורשיהן ניתן לזהות בצילום, קולנוע או פורמטים חדשים של מדיה/מדיה חדשה. לעיתים קרובות, העבודה נובעת באופן מובחן מהניסיון האישי המובחן של חוויית הגירה או גלות של האמן עצמו. העבודות המוצגות בתכנית ההקרנה מנסות לפנות חלל בין החלוקה הבינארית של ״קורבן״ ו״פושע״: חלל בו הרושם האסתטי עולה בקנה אחד עם הדמיון הפוליטי. המטרה הינה להעמיק את ההבנה של חיים בגלות, מה המשמעות של לזוז רק כדי למצוא את עצמך תקוע, של לחיות את חייך בין ארץ מולדתך לארץ חלומותיך.

THE MIGRANT (MOVING) IMAGE

Film program in response to the migration crisis, curated by Artport’s resident Nathanja Van Dijk

 

May 8, 20.00h

 

Films by: Said Atabekov (KZ), Gaston Zvi Ickowicz (IL), Ursula Biemann (CH), Centre for Political Beauty (DE), Halida Boughriet (DZ), Ali Cherri (LB), Mounir Fatmi (MA), Dor Guez (IL), Robert Glas (NL), Mona Hatoum (LB), Michal Helfman (IL), Gerald Machona (ZA), Adrian Paci (AL) and Enrique Ramirez (CL)

 

Artist-talk with: Dor Guez, Michal Helfman and Elham Rokni

 

The Migrant (Moving) Image is a project of A Tale of a Tub (NL), initiated and curated by Nathanja van Dijk

 

Screening and talks

The film program The Migrant (Moving) Image forms a responds to the largest migration crisis the world is facing since the Second World War, from an artistic perspective.

 

The screening of The Migrant (Moving) Image at Artport will be combined with an artist talk with Israeli artists Dor Guez, Michal Helfman and Elham Rokni, led by Nathanja van Dijk. We will explore the possibility of creating an alternative image of life in exile from within the aesthetic domain. Based on a selection of films from The Migrant (Moving) Image we address questions about representation, image-politics within the aesthetic realm and about the position of art and artists in contemporary over-mediated society. 

 

Artists featured in The Migrant (Moving) Image employ image-based artistic practices rooted in photography, cinema, or new media formats. Often times, the work is informed by the artist’s distinct biographical experience of migration or exile. The works presented in the film program carve out space between the binary of ‘victim’ and ‘criminal’: a space where the aesthetic coincides with the political imagination. The goal is to deepen the understanding of the impact of life in exile, what it means to (be forced to) move only to find oneself stuck, to live a life between your country of origin and the land of your dreams.

 

07/05/16
נקודת מגוז | Vanishing Point


 

נקודת מגוז

נרטיבים מכוננים במזרח התיכון ובתת-היבשת ההודית

 

אמנים משתתפים:

פריד אבו שקרה, נעה גור, טליה הופמן, אמיר יציב, אימראן צ׳אנה, סכנדר קופטי ורביע בוכארי, טג׳אל שאה

 

אוצרת: אור תשובה

 

 

 

יום שבת, 7 למאי, 12:00

שיחה וסיור עם אוצרת התערוכה אור תשובה

 

חמישי: 12:00-20:00
שישי ושבת: 10:00-16:00
 
יום חמישי ה5.5.2016, ערב יום השואה
התערוכה תהיה סגורה
 

התערוכה נקודת מגוז בוחנת את דרכי ההבניה של נראטיבים לאומיים תוך עיסוק בשאלות של חוויות וזכרונות קולקטיביים ודרכי היווצרותם. בבחינת מנגנונים אלו, מביטים האמנים פנימה - חושפים, בוחנים ומהתלים במנגנוני הייצור שבאמצעותם מבקשות אומות לבסס ולבדל את זהותן, תרבותן וגיבוריהן.

 

נקודת המוצא של התערוכה היא מספר אירועים מקבילים שהתרחשו במזרח התיכון ובתת-יבשת ההודית בשנים 1948-1947 ובמרכזם סיום השלטון הבריטי. דרך עבודותיהם של אמנים ישראלים, פלסטינים, הודים ופקיסטנים, התערוכה חוקרת את אותם קווי התרחשות מקבילים ששורשיהם בראשית המאה שעברה, ומבקשת לתהות על אודות האפשרויות הטמונות במפגש ביניהם מפרספקטיבה בת זמננו. שמה של התערוכה, שנלקח מעולם הציור, מרמז על האמונה שיש בכוחו של מפגש אמנותי כזה לייצר פרספקטיבה, או אם תרצו – מבט לעומק.

 

האמנים בתערוכה חוקרים ומשתמשים במגוון כלים ואמצעים תרבותיים המשרתים את עיצובן של היסטוריה וזהות לאומית נבדלת. בין העבודות: עבודת הווידאו של אמיר יציב "איש עם שני זקנים" אשר מבוססת על איורים שמופיעים בספרי לימוד ישראליים ופלסטיניים; עבודותיו של פריד אבו שקרה עוסקות בסדרות בולים בישראל ובמגוון הסמלים הלאומיים שעולים מהן; עבודתה של נועה גור מתרחשת באגף האמנות הישראלית של מוזיאון תל אביב אל מול אחד מסמליה הקאנוניים של האמנות הישראלית (הציור "מנוחת צהריים" של נחום גוטמן); אימראן צ'אנה  בודק את קודי הלבוש והנראות של מייסד והמושל הכללי הראשון של פקיסטן, מוחמד עלי ג'ינה.

 

התערוכה "נקודת מגוז" היא פרויקט משותף לארטפורט ולגלריה בית הגפן - מרכז תרבות ערבי יהודי בחיפה. חלקה הראשון של התערוכה הוצג בבית הגפן בין החודשים דצמבר 2015  לפברואר 2016. 

 


תאריך נעילה: 21.5.2016



 

Vanishing Point

Seminal Narratives from the Middle East and the Indian Subcontinent

 

Participating artists:

Farid Abu Shakra, Noa Gur, Thalia Hoffman, Amir Yatziv, Imran Channa, Scandar Copti and Rabih Boukhary, Tejal Shah

 

Curator: Or Tshuva

 

Saturday, May 7, 12am

A guided tour with the exhibition's curator Or Tshuva

 

 

Tursdays: 12pm-8pm

Fridaya and Saturdays: 10am-4pm

 

Thursday, May 5: The exhibition will be closed

 

The exhibition Vanishing Point examines modes of constructing national narratives, while addressing questions of collective experiences and memories and the ways these are formed. Through the examination of different methods the artists turn their gaze inwards – exposing, examining, and playing with the production mechanisms  which nations uses to establish and distinguish their identity, culture, and heroes.

 

The exhibition’s starting point is a series of concurrent events that took place in the Middle East and in the Indian subcontinent in 1947-1948, which unfolded around the end of the British rule in these areas. Through the works of Israeli, Palestinian, Indian, and Pakistani artists, the exhibition explores these parallel timelines that originate in the early 20th century, and wishes to reflect on the possibilities entailed in the encounter between them from a contemporary perspective. Derived from the world of painting, the title of the exhibition alludes to the view that this artistic point of convergence has the power to create a perspective, or indeed – a perception of depth.

 

The artists in the exhibition explore and employ diverse cultural means used to shape history and a distinct national identity. The exhibition features Amir Yatziv’s video, Man With Two Beards, which is based on illustrations in Israeli and Palestinian textbooks; the works of Farid Abu Shakra, in which he engages with Israeli stamps and the various national symbols they present; Noa Gur’s work, which takes place in the Israeli Wing of the Tel Aviv Museum of Art, in front of one of the canonical symbols of Israeli art (the painting Resting at Noon by Nahum Gutman); Imran Channa’s piece, in which he examines the codes surrounding the clothes and appearance of the first governor-general and founding father of Pakistan, Muhammad Ali Jinnah.

 

The exhibition Vanishing Point is a joint project of Artport and the Art Gallery at Beit HaGefen - Arab-Jewish Culture Center in Haifa. The first installment was held in December 2015-February 2016.

 

Through 21.5. 2016