NonFinito | Artport's Fourth Year Exhibition

30/08/16

NonFinito | Artport's Fourth Year Exhibition

 

נונפיניטו

תערוכת המחזור הרביעי בארטפורט

Artport’s Fourth Year Exhibition

מיכל בראור, הילה טוני נבוק, דוד עדיקא, נעמה ערד, תמיר צדוק, אלעד רוזן

Michal Baror, Hilla Toony Navok, David Adika, Naama Arad, Tamir Zadok, Elad Rosen

 

Opening Hours:

Thursday חמישי 12:00-20:00

Friday and Saturday 10:00-16:00 שישי ושבת

Sunday-Wednesday by appointment ראשון-רביעי בתיאום מראש

 

סוף השנה הרביעית של תכנית הרזידנסי של ארטפורט ממשיך את מסורת תערוכת "נונפיניטו" – תערוכה שמתקיימת עם סיום השנה ומציגה פרויקטים ורעיונות חדשים שצמחו במהלך תקופת הרזידנסי, אך מתעקשת שלא להיות תערוכת סיום או סיכום.

 

המושג "נונפיניטו", שמתייחס במקור לסדרת פסלים לא גמורים של כמה מאמני הרנסנס, משמש גם לתיאור הרצון המודע לייצג רעיונות בשלבים שונים של עשייתם, תוך כדי קריאת תיגר על מושגים של תוצאה, סיכום וסוף, ותוך השארת מקומות פתוחים עבור הצופה. התערוכה "נונפיניטו" מציגה עבודות של ששת אמני תכנית הרזידנסי – מיכל בראור, טוני נבוק, דוד עדיקא, נעמה ערד, תמיר צדוק ואלעד רוזן – אשר במהלך השנה האחרונה עבדו, דברו, ראו אמנות ויצרו במקביל בשדרת הסטודיואים של ארטפורט.

 

מיכל בראור מציגה את הלשכה להנפקת מסמכי אמינות, מיצב שנולד מעבודת פרפורמנס שערכה במהלך הקיץ יחד עם פטריק יו בגלריה של ארטפורט. תיעוד החפצים והסיפורים שהובאו על ידי הקהל הופכים את הלשכה מרעיון מופשט על גבולותיה הדקים של האמת למסמך חי שמתמודד עם רבדים שונים של מציאות ואותנטיות.

 

דוד עדיקא מתבונן בכדים שנוצרו בישראל בשנות השישים והשבעים, ובוחן את האלמנטים האפריקאים שהוא מוצא בהם דרך ציורים, צורות וצבעים. בסדרת הדפסי משי עדיקא מתחקה אחרי בדי טקסטיל אפריקאים, משטיח את המקורות השונים וממשיך את המחקר שלו על זהות, הגדרה ומקור באמצעים אסתטיים, כמו גם על תשוקת המערב לאפריקה.

 

נעמה ערד עובדת עם האנטומיה של חומרי היום יום. היא מייצרת עולם שהוא יצרי וחושב בעת ובעונה אחת, נע בין הילדותי לאמנותי, בין האפתי לרגשי. חלל הסטודיו על מגבלותיו – כיור, עמוד תמיכה ומזגן הופך עבורה לחלל תצוגה בתוכו ניתנת לכל חפץ קריאה שניה ושלישית.

 

אלעד רוזן מבודד את האלמנטים שמרכיבים את ציוריו. החיבורים בין תותים לגולגולות, בין בננות לאיברים קטועים, מותחים את גבולות הטעם הטוב ודוחפים את הצופה אל קצה גבול הקיבולת הפיזי והמנטלי.

 

הילה טוני נבוק מייצרת שפה אישית המורכבת מסימני היום יום. העבודות שלה, שעוברות מדו-ממד לתלת-ממד ובחזרה, משתמשות בקווים פורמליסטים וברעיונות אבסטרקטיים, כדי ליצר סביבה שמרגישה זרה ומוכרת בו זמנית.

 

תמיר צדוק מציג חלק מפרויקט בו הוא מתבונן על הדרך בה עובדה יכולה להפוך לסטריאוטיפ, דרך סיפורו של בכיר לשעבר במוסד שיצא לשליחות במצרים תחת מסווה של צייר צרפתי. הוא משתמש בטקטיקות של צילום מבוים, צילום דוקומנטרי ורדי מייד כדי לחשוף אופני מבט שונים על האוריינט.

 

 

-----------

 

 

 

The end of Artport’s residency program’s fourth year continues the tradition of "NonFinito", an exhibition that takes place at the end of the year and presents new projects and ideas that emerged during the residency, yet refuses to be a final or concluding exhibition.

While originally referring to unfinished Renaissance sculptures, the term “non finito” is also used to describe a desire to represent ideas in different stages, challenging notions of outcome, conclusion, and end, and leaving some open places for the viewer. The exhibition "NonFinito" presents works by the six artists in residenceMichal Baror, Hilla Toony Navok, David Adika, Naama Arad, Tamir Zadok, and Elad Rosenwho in the course of the last year have worked, talked, saw art, and created, side by side in Artport’s studios’ avenue.

Michal Baror presents The Bureau of Authentication, an installation that emerged from a performance she held over the summer in collaboration with the artist Patrick Hough in Artports’s Gallery. The documentation of objects and stories brought by the audience, transformed the Bureau from an abstract idea on the fine line of truth, to a living document that takes on different layers of reality and authenticity.

David Adika observes vases created in Israel in the 1960s and 1970s, examining the African motifs he identifies in them through painting, colors, and shapes. In a series of silkscreen prints, Adika explores African textiles, flattening the different origins, and continues his study of identity, definition, and origin through aesthetic means, as well as the West’s fascination with Africa.

Naama Arad works with the anatomy of everyday materials. She produces a world that is passionate yet cerebral, shifting between the childish and the artistic, apathetic and emotional. Her studio space in all its limitationssink, support column, and AC unitbecomes a display space in which every object is given a second and third reading.

Elad Rosen isolates the elements that comprise his paintings. The juxtapositions of strawberries and skulls, bananas and severed organs, push the boundaries of good taste and test the viewer’s physical and mental capacity.

Hilla Toony Navok produces a personal language composed of everyday signs. Oscillating between the two-dimensional and three-dimensional, the works use formalist lines and abstract ideas to produce an environment that feels foreign yet altogether familiar.

Tamir Zaok presents a fragment from a project in which he examines how facts can become stereotypes through the story of a former senior Mossad official who went on an undercover mission in Egypt as a French painter, employing staged photography, documentary photography and readymades, to expose different ways of looking at the “Orient”.