Motions for the Agenda

16/05/17

Motions for the Agenda


"הצעות לסֵדֶר"

Motions for the Agenda

פרפורמנס, וידאו וסאונד בעקבות חוק, משפט וצדק

All About Law and Justice - Exhibition and Series of Events

 -For English scroll down-

 

 

רשימת האירועים המלאה:

עינת עמיר, בשיתוף ד"ר אורלי אידן ובייעוץ משפטי של ד"ר טלי קריצמן-אמיר

כשל פרגמטי

פרפורמנס וניסוי פסיכולוגי בזמן אמת. להרשמה לחץ כאן

16.5.17 18:30

18.5.17 19:30

19.5.17 10:00, 12:00

באיזו מידה השפה מעצבת את תפיסת המציאות שלנו ואת החוויות הרגשיות שלנו? האמנית עינת עמיר והפסיכובלשנית ד״ר אורלי אידן מזמינות את הקהל הרחב לבחון את השאלה בהקשר לסוגיית הפליטים בישראל. Pragmatic Failure יפעל בו-זמנית כמיצג השתתפותי המיועד לחלל אמנות, וכניסוי פסיכולוגי של המעבדה לפסיכולוגיה של סכסוכים בין-קבוצות ופיוס (PICR) במרכז הבינתחומי הרצליה.

המיצג יוביל את המשתתפים בין חללים ייחודיים, תוך כדי מילוי שאלונים אלקטרוניים, אינטראקציות אינטימיות עם שחקנים וקבלת תוצאות הניסוי בזמן אמת. פרויקט זה הוא הראשון בסדרה של שיתופי פעולה בין עמיר למעבדה בניהולם של פרופ' עירן הלפרין, פרופ' תמר שגיא וד"ר מיכל רייפן תגר.

_

תנועה ציבורית

הריאיון

ההפעלה של הראיון מוגבלת לעשרים משתתפים. להרשמה לחץ כאן

24.5.17 18:00, 20:30

25.5.17 18:00, 20:30

27.5.17 18:00, 20:30

תנועה ציבורית חוזרת אל הפעם הראשונה בה הצבא מדבר איתנו, עלינו - ״השיחה האישית״ בצו הראשון.

הצבא מופיע בצורות שונות, במקרה הזה הוא מגולם בגוף של נערה, חיילת בשירות חובה. תנועה ציבורית גייסה תא של מראיינות לשעבר, שבמשך שלושה ימים יתכנסו בארטפורט ויפעילו מחדש את מודל הראיון כפורמט פרפורמטיבי. אמנות הראיון, שפותחה ב 1955 ונמצאת בשימוש עד היום, מהווה את הכלי העיקרי באמצעותו לומד הצבא את עולמו הרגשי של כל מועמד לשירות ביטחון. “השיחה האישית” מתורגמת לנתונים מספריים שהמערכת יכולה להשתמש בהם. כיום לכל גבר בישראל, בין אם התגייס ובין אם לא, קיים פרופיל רגשי המקוטלג בארכיון בחזקת המדינה.

הראיון הוא הפעם הראשונה בה תנועה ציבורית תבחן הפעלה של מודל זה בסביבה אזרחית, ובשיתוף הציבור תתרגל את האירוע האמנותי כמרחב של העברת ידע.

_

טליה הופמן

לעסתי בשבילך (שם זמני)

מיצב סאונד המוצג במהלך התערוכה ופרפורמנס.

הפרפורמנס מוגבל לשישה משתתפים, הרשמה במייל: thalia.hoffman@gmail.com

17.5.17 18:30

2.6.17 15:00

6.6.17 18:00 ולאחר מכן פאנל דוברים בשיתוף פרופ׳ אייל גרוס, ד״ר יופי תירוש וד״ר יואב קני בשעה 20:00

העבודה מבקשת לחקור את הקשר שבין הזנה, אוכל, חוק, משפט, לאום ובטחון. במהלך החודשים שקדמו לתערוכה קיימה הופמן מספר סעודות עם משפטנים, חוקרי תרבות, סוציולוגים, ופסיכולוגים. 

אובייקט הסאונד שיוצב בתערוכה יאפשר לקהל הרחב להאזין לתיעוד חלקי של המפגשים והשיחות שנוצרו במהלכן הנעות בין האישי לבין המחקרי ומעלות מחשבות והירהורים המצויים על המקום אשר אוכל ומזון ממלאים בהרכבת זהות ובשדה הפוליטי שאוכל מקבל בו משמעות. במהלך התערוכה ישמש האובייקט/שולחן-הסאונד לקיומו של פרפורמנס אינטימי במתכונת של 'ארוחות הזנה׳ במהלכם יבחנו יחסי הכוחות שבין מזין למוזן, בין מארחת לאורחת ובין סועדת לסועד.

_

רועי רוזן

קפקא לקטנים

צילומי סרט חדש ופאנל מומחים. להרשמה לחץ כאן

29.5.17 10:00-17:00

במסגרת התערוכה יצלם רועי רוזן, לראשונה, מונולוג חדש הנקרא 'להסביר את החוק לקוואמה' העוסק ביַלְדוּת ובמעמדם המשפטי של קטינים תחת הכיבוש הישראלי, במהלכו גולשת הדוברת לעניינים הנוגעים בהזדקנות ובמיניות. מונולוג זה יבוצע על ידי השחקנית חני פירסטנברג לצד פאנל של מומחים מתחום הספרות והמשפט שיהיה פתוח לקהל הרחב, כאשר שניהם יהוו חלק מסרט חדש של רוזן. באופן זה משמשת התערוכה כסט לצילומיו של סרט עתידי, מיוזיקל המשלב בין הדוקומנטרי לבין העלילתי, שבמרכזו תוכנית טלוויזיה המכשירה את סיפורי קפקא לילדים. המונולוג והפאנל, הנעים בין מציאות לבין בדייה, בין המשפטן לבין השחקן, בין רכות לקשיחות הגוף, יציבו פרספקטיבות לא צפויות על היחס בין החוק הצבאי לבין מושג החוק אצל קפקא.

_

הינדה וייס בשיתוף עו"ד אסף וייצן

5846, 5851  ו - 5852 נגד רשות האוכלוסין וההגירה

עבודת וידאו המוצגת במהלך התערוכה

עבודת הוידיאו מספרת באמצעות צבעים, מקצבים וצלילים, את ההחלטה המשפטית בעניינם של שלושה אנשים המבקשים מבית המשפט העליון שלא להישלח למתקן הכליאה בחולות. 
העבודה נוצרה מתוך ההנחות הבסיסיות, ששפה נתונה לפֵּרוּשׁ והֶסְבֵּר, ששליטה בשפה היא כוח, וששפת המשפט ושפת האמנות הינן שפות מקצועיות הידועות וניתנות לפיצוח רק על-ידי מומחים, ומכאן שפעולת התרגום בעבודה מאפשרת חשיפה של אמיתות הקלועות בתוך שתי השפות. 
התרגום חושף את הפער בין השימוש שעושה בית המשפט העליון בשפה, לבין השפה של המחקר המשפטי בסוגיית זכויותיהם של מבקשי מקלט ומהגרים בישראל. הפער בין התאורטי והקונקרטי, הפער שבין מומחה לבין הדיוט, הינו המרחב בו מצויה העבודה, ואשר ממנו היא מבקשת לפרוץ.

_

שעות פתיחת התערוכה ומפגשים בשולחן האוצר:

חמישי: 12:00-17:00

שישי ושבת: 11:00-15:00

 

 

Full Event Program:

Einat Amir in collaboration with Dr. Orly Idan, with legal counsel by Dr. Tali Kritzman-Amir

Pragmatic Failure

Performance and psychological experimentation in real time. Register here

May 16, 6:30pm

May 18, 7:30 pm

May19, 10:00am, 12:00pm

To what extent does language shape our perception of reality and our emotional experiences? The artist, Einat Amir, and the psycholinguist, Dr. Orly Idan, invite the general public to examine this question in relation to the issue of refugees in Israel. 'Pragmatic Failure' acts simultaneously as a participatory performance designed for an art space, as well as a psychological experiment run by the PICR Laboratory of The Interdisciplinary Center (IDC) Herzliya. The performance leads participants through unique spaces, while filling out electronic questionnaires, interacting intimately with actors and receiving real-time experiment results. This project is the first in a series of collaborations between Amir and the Laboratory which runs by Prof. Eran Halperin, Prof. Tamar Saguy  and Dr. Michal Reifen Tagar.

Public Movement

The Interview

Each session is limited to 20 participants. Register here.

May 24, 6:00pm, 8:30pm

May 25, 6:00pm, 8:30pm

May 27, 6:00pm, 8:30pm

Public Movement goes back to the very first time the military speaks with us, about us: the “personal conversation” in the first summons of the draft process. The military performs itself in many ways and in this case it is embodied in the figure of a young female soldier. 

Public Movement recruited a new cell of women who served in the IDF as interviewers, and together they reactivate the “personal conversation” as a performative model. The art of interviewing was developed in 1955 as the major tool through which the military studies the emotional landscape of each potential soldier. The intimate conversation is translated into data that the system can use. In the past sixty years, a growing military archive has been collecting the psychological profiles of every Israeli male citizen, a state-owned emotional deposition.

The Interview is the first time in which Public Movement stages this military model in a civic environment and thus invites the public to practice the artistic event as an arena of knowledge exchange. 

Thalia Hoffman

To Serve You (work in progress)

Performance and sound installation

Each performance is limited to 6 participants. Register at: thalia.hoffman@gmail.com

May 17, 6:30pm

June 2, 3:00pm

June 6, 6pm, followed by a discussion panel with Prof. Aeyal Gross, Dr. Yofi Tirosh and Dr. Yoav Kenny, at 8pm

The work seeks to explore the connection between food, rules, law, nationality and security. During the months preceding the exhibition, Hoffman held several dinners with jurists, culture scholars, sociologists, and psychologists.

The sound object installed in the exhibition enables the general public to listen to a documentation of their encounters and conversations, ranging from the personal to the analytical, and inspires reflection on the place that food and sustenance inhabit in our construction of identity, and on the political arena that imbues food with meaning. During the exhibition, the object/sound table is also used in an intimate performance in the form of 'nourishing meals', during which the balance of power between nourisher and nourished, between host and guest, and between diners will be examined.

Hinda Weiss in collaboration with Asaf Weitzen

5846, 5851 and 5852 v. the Population and Migration Authority

Video on view during the exhibition

Through colors, rhythms and sounds, the video work portrays the supreme court's decision regarding three people requesting not to be sent to Holot Detention Center.

The work is based on the assumptions that language is immanently exposed to interpretation and explanation, that language is power, and that the languages of law and art are widely depicted as the territory of experts.  

Truths embedded within a given language are explored in the video in-relation to the rights of asylum seekers and immigrants in Israel. The gap between fact and theory, between experts and laymen, is revealed through the examination of the differing use of words by the court in-relation to legal academic research.

_

Roee Rosen

Kafka for Kids (work in progress)

Film shooting and experts panel. Register here

May 29, 10:00am-5:00pm

In the framework of the exhibition, Roee Rosen will film, for the first time, a new monologue called ''Explaining the Law to Kwame'', which deals with childhood and the legal status of minors under Israeli occupation, and during which the speaker coasts into matters related to aging and sexuality. The monologue is performed by the actress Hani Furstenberg alongside a panel of literary and legal experts that is open to the general public; both of which will become part of a new film by Rosen. In this way, the exhibition serves as a set for the shooting of a future film, a musical that combines documentary with fiction, centered around a television program that teaches Kafka stories to kids. The monologue and the panel, moving between reality and fabrication, between jurist and actor, between the body's softness and stiffness, reveal unexpected perspectives on the relationship between military law and the concept of law for Kafka.

_

Exhibition Opening Hours and Meetings at the Curator’s Desk

Thurs: 12:00pm-5:00pm

Fri-Sat: 11:00am-3:00pm