The Importance of Stupidity- A Kitchenette at Artport

25/03/14

The Importance of Stupidity- A Kitchenette at Artport

 

The Importance of Stupidity: What is an artistic research?

An open conversation at the ArtPort Kitchenette

Tuesday, April 8th, 20:00


 

Participants: artist Boris Oicherman,  scientist Prof. David Avnir and designer Ido Bruno.

 

Invoking multiple histories of conversation, which have taken place around kitchen tables the world over, the residents at Artport invite you to join us for an evening of drinks, soup and focused discussion about the meaning of an experiment as an artwork.

 

The idea of “research” as artistic practice is not new, but recently it seems to undergo a revival: “PhD by practice” programs in art academies proliferate, interdisciplinary research projects are encouraged by funding organisations, the description of artistic process as a knowledge-production appears in writings, words such as “knowledge” and “experiment” appear more in the artistic jargon. And yet, when applied to arts, the term “research” is extremely elusive and ambiguous, and the reactions of artists to it can be polar - from complete unacceptance, to declaring it to be an essential base of any meaningful practice.

 

Martin A. Schwartz, in the essay (http://goo.gl/MhJmBm) from which this Kitchenette borrows its title, talks about the “emotional need to discover” as the driving force of scientific practice. Is it essentially different from the one that drives artists in their practice? What would it mean for an artist to be “productively ignorant”? What kind of knowledge can be generated in arts - and what do we mean by knowledge in arts at all? How do we pose a question in art, or even - do we pose questions in art that worth answering? Or even more to the point - can we pose problems in art and aim to solve them? Do the development of practical academic research art programs on the one hand, and social artistic practices on the other, mean that arts undergo the transformation from being content-oriented to problem-oriented? To what extent the art institutions - galleries, funding bodies, museums, academies - are capable of accommodating open-ended artistic research projects aimed at producing “knowledge” and not “art pieces”?

 

In this Kitchenette we are hoping to open a discussion about the meaning and implications of artistic research. The topic has numerous academic and philosophical implication, but here we would like to focus on the artistic practice: what does it mean for an artist to do a research?

 

The conversation will be initiated by brief talks of three speakers - the scientist Prof. David Avnir; the designer Ido Bruno, and the artist Boris Oicherman, who will introduce stories that illustrate the potential of research in their spheres of activity, and the importance of “stupidity” and “productive ignorance” in it. We invite anyone interested to take part.

 

19:00: “Turn Aside” - a work in progress: a new sound installation by Boris Oicherman, Eli Nelken and David Avnir.

19:30: "The Great Learning - Paragraph 7" by Cornelius Cardew is a vocal composition, a musical-acoustical experiment for a choir and the listeners. The Modern Ensemble of the department of new music of Musrara and Dan Weinstein will perform this canonical piece in the Artport gallery space together with the sound installation "Turn Aside", and will call the listeners to join in to create a singular musical piece.

20:00: The kitchenette.

 

 

 

 

 

 

החשיבות של טיפשות: מהו מחקר אמנותי?

שיחה פתוחה במטבחון של ארטפורט

יום שלישי, 8.4, שעה 20:00

 

בהשתתפות: האמן בוריס אויכרמן, המדען פרופ׳ דוד אבניר והמעצב עידו ברונו

 

בהמשך למסורת של שיחות במטבחים ברחבי העולם, האמנים של ארטפורט מזמינים אתכם לערב של מרק, שתיה ודיון ממוקד במשמעותו של מחקר כיצירה אמנותית.

"מחקר כאמנות" איננו רעיון חדש, אבל לאחרונה הוא זוכה לעדנה: יותר ויותר אקדמיות לאמנות מציעות מסלולים ל"דוקטורט מעשי”, קרנות תמיכה מעודדות פרויקטים בין תחומיים מחקריים, בכתיבה על אמנות מופיעות הגדרות של התהליך האמנותי כתהליך של ייצור ידע, ומלים כמו "ידע" ו"ניסוי" שכיחות יותר בז'רגון האמנותי.

 

ועם כל זה, כשמכילים אותו בשדה האמנות, ״מחקר״ הוא מושג מעורפל וחמקני למדי, שמתקבל אצל אמנים בדעות חלוקות ולא אחת מנוגדות – מדחייה מוחלטת ועד אימוצו של המחקר כבסיס ההכרחי לעשייה משמעותית.

 

במאמר שבשמו נקרא המטבחון הנוכחי שלנו (http://goo.gl/MhJmBm), מרטין א. שוורץ מתאר את "הצורך הרגשי לגלות" ככוח המניע מאחורי העשייה המדעית. האם הכוח הזה שונה במהותו מהכוח המניע אמנים בעשייתם? מה קורה כאשר אמן פועל מתוך "בורות פרודוקטיבית"? איזה סוג של ידע יכולה האמנות לייצר – ולמה הכוונה כשמדברים על ידע באמנות? איך מעלים שאלות באמנות, והאם השאלות האלה ראויות למענה? ליתר דיוק, האם אפשר דרך האמנות להציג בעיות ולשאוף לפתרונן? האם ההתפתחות של תכניות אקדמיות מעשיות למחקר כאמנות מצד אחד, ושל אמנות מעורבת חברתית מצד שני, משמעותן שהאמנות משתנה משדה שעוסק בתוכן לשדה שעוסק בבעיות? באיזה מידה מוסדות האמנות - גלריות, גופי מימון, מוזיאונים, אקדמיות - מסוגלים להכיל פרויקטי מחקר שמטרתם - ייצור יידע ולא יצירות אמנות?

 

במטבחון הזה אנחנו מקווים להניע את הדיון במשמעות של מחקר אמנותי והשלכותיו. מאינספור השלכות אקדמיות ופילוסופיות האפשריות, בחרנו להתמקד בעשייה האמנותית: מהו מחקר כיצירה אמנותית?

 

השיחה תיפתח בשלוש הרצאות קצרות מאת המדען פרופ׳ דוד אבניר, המעצב עידו ברונו והאמן בוריס אויכרמן, שציגו סיפורי מחקר בתחומי העיסוק שלהם  שימחישו את הפוטנציאל שבו, ואת חשיבותם של ״טיפשות״ וה-״בורות הפרודוקטיבית״ בהם.

 

19:00: ״פנה הצידה״- הצגה של עבודה בתהליך: מיצב סאונד חדש של בוריס אויכרמן, אלי נלקן ודוד אבניר

19:30: "ספר הלימוד הגדול - פסקה 7" מאת קורנליוס קרדיו הינה יצירה קולית, ניסוי מוסיקלי-אקוסטי למקהלה ולמאזינים. האנסמבל המודרני של המחלקה למוסיקה חדשה במוסררה ודן וינשטיין  יבצעו יצירה קנונית זו בחלל הגלריה ארטפורט ביחד עם מיצב הסאונד "פנה הצידה", ויקראו למאזינים להצטרף לכדי יצירה חד פעמית.

20:00: המטבחון.