Constantinos Taliotis - Artist Talk | שיח אמן - קונסטנטינוס טליוטיס

28/05/16

Constantinos Taliotis - Artist Talk | שיח אמן - קונסטנטינוס טליוטיס

קונסטנטינוס טליוטיס - שיח אמן ופרזנטציה

יום שבת, 28 למאי, 20:00

 

הגעתה של טכנולוגית הוידאו לקפריסין בסוף שנות ה70 גרמה לתופעה חסרת תקדים. עד 1979 הפקת סרטים באי היתה מוגבלת למספר קטן של הפקות, בעיקר זרות, בעוד שערוץ הטלוויזיה הממלכתי היחיד באותו הזמן (RIK) שידר לא יותר משש שעות יומיות, שעיקרן חדשות ותוכניות אתנוגרפיות. תחילתו של עידן הVHS בשנות השמונים, עם מצלמת הוידאו וטכנולוגיות חדשות ששינו את צורות חיינו, גרמו לא רק ליצירת הזדמנויות ליצירת סרטים מקומית, אלא, אף יותר חשוב, יצרו דמות שעד אז לא היתה קיימת באי: יוצר הסרטים.

 

מ1980 ועד ל1993, הופיעו בקפריסין יותר מ25 חברות הפקה ושמות מסחריים, שהוקמו על ידי אנשים מרקעים מגוונים: החל מתיאטרון ומוסיקה ועד לבעלי עסקים קטנים כגון קיוסקים ואף מאפיות. בסביבות 250 סרטים שיועדו לוידאו מכל הז׳אנרים והיברידים חוצי ז׳אנרים למינהם הופקו והופצו בקפריסין ומחוצה לה. ההתמוטטות הפתאומית של התעשייה ב1993 הביאה לזניחתם של הסרטים ואף להיותם מושא לבוז. אלפי קלטות, החל מקלטות המאסטר המקוריות ועד לקלטות וידאו VHS שחוקות - הושלכו לאשפה במהלך ה20 שנים האחרונות, ומה שפעם היה הביטוי המוצלח ביותר לתרבות פופולרית באי נמצא כעת בסכנת העלמות טוטלית מהזכרון הציבורי.

 

במקביל לתעשיה המקומית של סרטי הוידאו ששגשגה במהלך השנים הללו, מאפיין נוסף של החיים היומיומיים עוצב מחדש הודות להופעת הוידאו. העיצוב של הסלון ה״מודרני״ וה״אורבני״ של הדירות של שנות ה80 דומיין, קושט ורוהט כשהוא משקף את הכניסה של הטכנולוגיות החדשות למרחב הביתי: לא רק כפורמטים של בידור אלא גם כאמצעים של אסתטיקה חדשה.

 

מחקרו של טליוטיס עוקב אחרי הגישה הגנאולוגית לביטוי של התרבות הפופולרית של שנות ה80, וליתר דיוק, להשפעה שהיתה להגעת הטכנולוגיות החדשות על ההפקה והייצור של נרטיבים ואסתטיקה. בעבודתו  Epipla 2000 טליוטיס יצר חלל בו ניתן להתוודע מחדש לסרטי הוידאו הקפריסאים, בעודו מחקה את החוויה האסתטית הכוללת של צפייה בסרטי וידאו דרך מצבור רפרנסים לאדריכלות הביתית של התקופה ההיא.

 

במהלך שהותו בארטפורט טליוטיס חקר את הדימיון והשוני בין התרבות הפופולרית של שתי המדינות השכנות. ב28 למאי 2016, טליוטיס יציג את המחקר שלו על ההיסטוריה האבודה של סרטי וידאו קפריסאים ועבודת מיצב חדשה שעליה הוא עובד כעת בעקבות שהותו בישראל.

 

Constantinos Taliotis- Artist Talk and presentation

Saturday, May 28, 8PM

 

The arrival of video technology in Cyprus in the late 1970s gave rise to an unprecedented phenomenon. Until 1979 film production on the island was limited to a handful of productions, mainly foreign ones, while the sole state TV channel at the time (RIK) broadcast no more than six hours daily, airing predominantly news and ethnographic programmes. The advent of the VHS era in the 1980s, with its video camera and time-shifting technologies, brought forth not only opportunities for a local form of movie-making, but, even more importantly, it gave birth to a species heretofore unknown on the island: the movie-maker.

 

From 1980 to 1993, more than 25 production companies and trade names emerged, initiated by people from diverse backgrounds ranging from theatre and music to small-scale businesses, such as canteens and even bakeries. Around 250 straight-to-video films of all kinds of genres and hybrid cross-genres were produced and distributed in Cyprus and abroad. The abrupt collapse of the industry in 1993 left the movies neglected, if not, despised. Thousands of tapes – from master U-matic to overused VHS tapes – have been dumped during the last 20 years and what had once been the most successful manifestation of popular culture on the island is now running the danger of going totally unregistered.

 

Concurrent with the local VHS movie industry that thrived during those years, another facet of everyday life was reshaped, very much in relation to video’s appearance. The ‘modern’, ‘urban’ living room of the newly designed apartments in the 1980s was imagined, decorated and furnished reflecting the introduction of the new domestic technologies, both as formats of entertainment but also as mediums of new aesthetics.

 

Taliotis’ research follows a genealogical approach to the manifestation of 1980s popular culture and, more specifically, to the impact the arrival of new technologies had on the production of narratives and aesthetics. In his recent installation Epipla 2000 Taliotis created a space where the Cypriot VHS movies can be revisited, simulating the aesthetic experience of watching VHS movies as a whole through an appendix of references of the domestic architecture of the time.

 

During his residency at Artport Taliotis explored the differences and similarities between the popular cultures of the two neighboring countries. On 28 May 2016, Taliotis will present his research on the lost history of Cypriot VHS movies and a new in-progress installation inspired by his stay in Israel.