נקודת מגוז | Vanishing Point

07/05/16

נקודת מגוז | Vanishing Point


 

נקודת מגוז

נרטיבים מכוננים במזרח התיכון ובתת-היבשת ההודית

 

אמנים משתתפים:

פריד אבו שקרה, נעה גור, טליה הופמן, אמיר יציב, אימראן צ׳אנה, סכנדר קופטי ורביע בוכארי, טג׳אל שאה

 

אוצרת: אור תשובה

 

 

 

יום שבת, 7 למאי, 12:00

שיחה וסיור עם אוצרת התערוכה אור תשובה

 

חמישי: 12:00-20:00
שישי ושבת: 10:00-16:00
 
יום חמישי ה5.5.2016, ערב יום השואה
התערוכה תהיה סגורה
 

התערוכה נקודת מגוז בוחנת את דרכי ההבניה של נראטיבים לאומיים תוך עיסוק בשאלות של חוויות וזכרונות קולקטיביים ודרכי היווצרותם. בבחינת מנגנונים אלו, מביטים האמנים פנימה - חושפים, בוחנים ומהתלים במנגנוני הייצור שבאמצעותם מבקשות אומות לבסס ולבדל את זהותן, תרבותן וגיבוריהן.

 

נקודת המוצא של התערוכה היא מספר אירועים מקבילים שהתרחשו במזרח התיכון ובתת-יבשת ההודית בשנים 1948-1947 ובמרכזם סיום השלטון הבריטי. דרך עבודותיהם של אמנים ישראלים, פלסטינים, הודים ופקיסטנים, התערוכה חוקרת את אותם קווי התרחשות מקבילים ששורשיהם בראשית המאה שעברה, ומבקשת לתהות על אודות האפשרויות הטמונות במפגש ביניהם מפרספקטיבה בת זמננו. שמה של התערוכה, שנלקח מעולם הציור, מרמז על האמונה שיש בכוחו של מפגש אמנותי כזה לייצר פרספקטיבה, או אם תרצו – מבט לעומק.

 

האמנים בתערוכה חוקרים ומשתמשים במגוון כלים ואמצעים תרבותיים המשרתים את עיצובן של היסטוריה וזהות לאומית נבדלת. בין העבודות: עבודת הווידאו של אמיר יציב "איש עם שני זקנים" אשר מבוססת על איורים שמופיעים בספרי לימוד ישראליים ופלסטיניים; עבודותיו של פריד אבו שקרה עוסקות בסדרות בולים בישראל ובמגוון הסמלים הלאומיים שעולים מהן; עבודתה של נועה גור מתרחשת באגף האמנות הישראלית של מוזיאון תל אביב אל מול אחד מסמליה הקאנוניים של האמנות הישראלית (הציור "מנוחת צהריים" של נחום גוטמן); אימראן צ'אנה  בודק את קודי הלבוש והנראות של מייסד והמושל הכללי הראשון של פקיסטן, מוחמד עלי ג'ינה.

 

התערוכה "נקודת מגוז" היא פרויקט משותף לארטפורט ולגלריה בית הגפן - מרכז תרבות ערבי יהודי בחיפה. חלקה הראשון של התערוכה הוצג בבית הגפן בין החודשים דצמבר 2015  לפברואר 2016. 

 


תאריך נעילה: 21.5.2016



 

Vanishing Point

Seminal Narratives from the Middle East and the Indian Subcontinent

 

Participating artists:

Farid Abu Shakra, Noa Gur, Thalia Hoffman, Amir Yatziv, Imran Channa, Scandar Copti and Rabih Boukhary, Tejal Shah

 

Curator: Or Tshuva

 

Saturday, May 7, 12am

A guided tour with the exhibition's curator Or Tshuva

 

 

Tursdays: 12pm-8pm

Fridaya and Saturdays: 10am-4pm

 

Thursday, May 5: The exhibition will be closed

 

The exhibition Vanishing Point examines modes of constructing national narratives, while addressing questions of collective experiences and memories and the ways these are formed. Through the examination of different methods the artists turn their gaze inwards – exposing, examining, and playing with the production mechanisms  which nations uses to establish and distinguish their identity, culture, and heroes.

 

The exhibition’s starting point is a series of concurrent events that took place in the Middle East and in the Indian subcontinent in 1947-1948, which unfolded around the end of the British rule in these areas. Through the works of Israeli, Palestinian, Indian, and Pakistani artists, the exhibition explores these parallel timelines that originate in the early 20th century, and wishes to reflect on the possibilities entailed in the encounter between them from a contemporary perspective. Derived from the world of painting, the title of the exhibition alludes to the view that this artistic point of convergence has the power to create a perspective, or indeed – a perception of depth.

 

The artists in the exhibition explore and employ diverse cultural means used to shape history and a distinct national identity. The exhibition features Amir Yatziv’s video, Man With Two Beards, which is based on illustrations in Israeli and Palestinian textbooks; the works of Farid Abu Shakra, in which he engages with Israeli stamps and the various national symbols they present; Noa Gur’s work, which takes place in the Israeli Wing of the Tel Aviv Museum of Art, in front of one of the canonical symbols of Israeli art (the painting Resting at Noon by Nahum Gutman); Imran Channa’s piece, in which he examines the codes surrounding the clothes and appearance of the first governor-general and founding father of Pakistan, Muhammad Ali Jinnah.

 

The exhibition Vanishing Point is a joint project of Artport and the Art Gallery at Beit HaGefen - Arab-Jewish Culture Center in Haifa. The first installment was held in December 2015-February 2016.

 

Through 21.5. 2016